[ Pobierz całość w formacie PDF ]
słowników (m.in. ortograficznego, poprawnej polszczyzny)
i poradników językowych.
Otrzymałeś temat pracy i co dalej?
Przystępując do pisania pracy na określony temat, zacznij od
dokładnej analizy tegoż tematu, podkreślając w nim nazwy pojęć,
terminy naukowe, daty itp.
Jeśli dobrze zrozumiałeś temat, to potrafisz zamienić go na pytanie
lub szereg pytań.
Pamiętaj, aby stawiane przez Ciebie pytania zaczynały się od słów:
Jak & & & ? W jaki sposób& & & ? Dlaczego & & ..? Na czym polega
& & ..?
10
Wg Rejmanowska L.: Podręczny poradnik sporządzania prac pisemnych na
kursach szkoleniowych, CKU Toruń, 1994.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
SEKRETY SAMOKSZTAACENIA Jadwiga PÅ‚ocka
Ï% str. 84
Jak pisać prace kontrolne?10
Przykład
Temat pracy brzmi:
Wynagrodzenie za pracÄ™ jako czynnik motywujÄ…cy
Jeśli dostrzegasz problem, łatwo zamienisz temat ten na pytania:
Co to jest wynagrodzenie za pracÄ™?
Od czego zależy wysokość wynagrodzenia?
Jak ocenia się sposób wykonania zadania?
Dlaczego mówimy, że wysokość wynagrodzenia motywuje do
lepszego wykonania zadania?
Jeśli temat pracy już został rozszyfrowany, to kolejną Twoją
czynnością będzie gromadzenie niezbędnego materiału. Poszukujesz
informacji w podręcznikach, skryptach, czasopismach lub
w Internecie rób notatki, twórz tzw. fiszki, zapisuj cytaty wraz ze
zródłem ich pochodzenia.
Zgromadziłeś materiał to kolejną czynnością będzie wykonanie
konspektu pracy pisemnej.
Pamiętaj, że na sporządzenie dobrego konspektu poświęcić
należy od 50 do 80% czasu przeznaczonego na pisanie
pracy pisemnej!!!
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
SEKRETY SAMOKSZTAACENIA Jadwiga PÅ‚ocka
Ï% str. 85
Jak wykonać konspekt?
Jak wykonać konspekt?
Wez arkusz papieru kancelaryjnego, rozłóż go i wpisz pytania, na
które zamieniłeś temat pracy. Następnie po lewej stronie arkusza
zapisuj odpowiedzi na pytania. To będą Twoje tezy, stwierdzenia,
sądy, które trzeba udowodnić, udokumentować.
Po prawej stronie arkusza wpisuj argumenty potwierdzajÄ…ce
stawiane wcześniej tezy, zapisuj też numery stron tekstu, który
chcesz streścić lub z którego przytoczyć chcesz cytat.
Jeżeli uważasz, że odpowiedziałeś na wszystkie pytania,
przedstawiłeś wszystkie argumenty, sprawdz sformułowania tez
i argumentów oraz ich kolejność. Pamiętaj, że Twoje tezy
i argumenty muszą być zgodne z logiką rozwijania tematu.
Teraz czas na podsumowanie, wyciągnięcie wniosków, zredagowanie
konkluzji napisz zatem zakończenie rozstrzygające całość
argumentacji.
Przeczytaj dokładnie cały konspekt jeszcze możesz dokonać zmian,
bowiem są to nadal teksty robocze. Jeśli stwierdzisz, że niczego już
nie dodasz, zredaguj wstęp.
Pamiętaj, aby wzbudził on zainteresowanie czytelnika treścią pracy.
Wskaż w nim temat, problemy do rozwiązania i kierunek przebiegu
pracy.
Szkic Twojej pracy pisemnej jest zakończony.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
SEKRETY SAMOKSZTAACENIA Jadwiga PÅ‚ocka
Ï% str. 86
Jak wykonać konspekt?
Czas przystąpić do pisania pracy, mając na uwadze, że wstęp nie
powinien przekraczać 10-15%, rozwinięcie tematu 60-70%
a zakończenie około 15-20% całości pracy.
MajÄ…c przed sobÄ… konspekt pracy, stawiaj kolejno tezy, twierdzenia
i argumenty, uwzględniając zasadę, że nową myśl zaczynasz nowym
akapitem. Pamiętaj, że akapit powinien stanowić zwartą całość,
a kolejne akapity powinny łączyć słowa i zwroty sygnalizujące
przejście od jednej myśli do drugiej.
Jeśli zakończyłeś już pisanie pracy, pozostaje Ci jeszcze jej
sprawdzenie pod względem redakcyjnym postaraj się wyłowić
usterki stylistyczne, interpunkcyjne i ortograficzne i poprawić je.
Czytając pracę, sprawdzaj od czasu do czasu, czy możesz do swego
tekstu wstawić sformułowanie tematu pracy. Jeżeli tak, to znaczy, że
piszesz na temat. Jeśli nie da się tego zrobić, znaczy, że odbiegasz od
tematu skoryguj to, nie zapomnij.
Sprawdz koniecznie, czy przy wszystkich przywoływanych cytatach
lub parafrazach tekstów różnych autorów pojawia się zródło,
z którego zostały zaczerpnięte. Jeśli nie dopisz, to ważne.
Powołując się na zródło informacji: po pierwsze autoryzujesz fakty,
do których czytelnik może podchodzić sceptycznie, a po drugie
wskazuje to, że szanujesz prawa autorskie. Nazwisko autora, tytuł
cytowanej pracy, wydawnictwo, rok wydania oraz numery stron,
z których pochodzą fragmenty, możesz podać w przypisach lub tuż
po zakończeniu cytatu.
Przed wysłaniem pracy do konsultanta sprawdz, czy jest zachowana
żądana forma pracy, czy zastosowałeś czcionkę i interlinie
gwarantujące przejrzystość graficzną tekstu.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
SEKRETY SAMOKSZTAACENIA Jadwiga PÅ‚ocka
Ï% str. 87
Jak wykonać konspekt?
W praktyce spotyka się różne normatywy obowiązujące w zakresie
formy pracy kontrolnej, jednakże najczęściej stosuje się arkusze
formatu A4. Jeśli dopuszczalna jest forma komputerowa (niektóre
szkoły preferują pisanie prac kontrolnych odręcznie, niestety), to
najlepiej stosować czcionkę Arial 11 lub Times New Roman 12 oraz
interlinię 1,5 wiersza. Tekst jest wówczas przejrzysty i czytelny.
Podam Ci przykład najczęściej stosowanego układu w pracach
kontrolnych.
Kowalski Jan Konsultant: mgr Krzysztof Nowak
Semestr I
Kierunek: hotelarstwo
Tarnów, 25 X 2007
Praca kontrolna
z przedmiotu: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Temat pracy:
Wynagrodzenie za pracÄ™ jako czynnik motywujÄ…cy
SÅ‚owa kluczowe:
1. Wynagrodzenie za pracÄ™ definicja.
2. Czynniki wpływające na wysokość wynagrodzenia.
3. Ocena sposobu wykonania zadania.
4. Wynagrodzenie a motywacja.
/i inne, jeśli będą występowały w treści pracy/
Od akapitu zaczniesz pisać treść, zachowując podane wyżej zasady dotyczące
akapitu i odnośników.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
SEKRETY SAMOKSZTAACENIA Jadwiga PÅ‚ocka
Ï% str. 88
Jak wykonać konspekt?
/Pod treścią pracy wypiszesz w porządku alfabetycznym pozycje literatury,
ewentualnie netografii/
np.
Literatura:
1. Aazarek Roman, Ekonomia turystyki, wyd. 3, Wyższa Szkoła Ekonomiczna,
Warszawa 2004.
2. Mitura Elżbieta, Koniuszewska Elżbieta, Ekonomika i organizacja pracy w
hotelarstwie. Podręcznik, Difin, Warszawa 2006.
3. inne pozycje książkowe w zapisie jak wyżej
4. Gospodarka Turystyczna jakość jako element uzyskiwania przewagi
konkurencyjnej (cz. 1 do 3) Bucholz Michał w: Doradca Hotelarza, Rocznik 2000
nr 5 do 7.
5. inne artykuły z czasopism w zapisie jak wyzej
Netografia:
www.pracuj.pl/poradnik-lidera.htm
www.bip.trzcianka.pl protokół nr XXXIX/05 z sesji Rady Miasta Trzcianki w dniu
02.06.2005 r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]