[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Art. 15.
1. Organ kontroli obrotu odmawia, w drodze decyzji administracyjnej, wydania zezwolenia na obrót, jeżeli:
1) wymagają tego potrzeby obronności lub bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
2) wymagają tego zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z umów i porozumień międzynaro-
dowych oraz z zobowiązań sojuszniczych, w tym dotyczących nierozprzestrzeniania i kontroli towarów
o znaczeniu strategicznym;
3) osoba fizyczna lub prawna nie daje rękojmi zgodnego z prawem prowadzenia obrotu.
2. Organ kontroli obrotu odmawia, w drodze decyzji administracyjnej, wydania zezwolenia na obrót towa-
rami o znaczeniu strategicznym, jeżeli towary te mogą być w całości lub w części wykorzystane do niele-
galnego lub sprzecznego z interesem Rzeczypospolitej Polskiej wdrażania, produkcji, eksploatacji, obsługi,
konserwacji, przechowywania, wykrywania, identyfikacji lub rozprzestrzeniania broni masowego rażenia,
a w szczególności broni chemicznej, biologicznej lub jądrowej, a także wdrażania, produkcji, utrzymania,
magazynowania środków zdolnych do przenoszenia takiej broni.
Art. 16.
Organ kontroli obrotu może odmówić, w drodze decyzji administracyjnej, wydania zezwolenia indywidualne-
go lub globalnego, jeśli:
35
1) istnieje ryzyko zmiany końcowego użycia lub miejsca przeznaczenia towarów o znaczeniu strategicz-
nym;
2) osoba fizyczna lub prawna naruszyła przepisy dotyczące obrotu towarami o znaczeniu strategicznym.
Art. 17.
1. Organ kontroli obrotu, po zasięgnięciu opinii organów opiniujących, może, w drodze decyzji administracyj-
nej, cofnąć lub zmienić zezwolenie indywidualne lub globalne, jeżeli:
1) wymagają tego potrzeby obronności lub bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
2) jest to niezbędne dla wykonania zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z umów i porozu-
mień międzynarodowych oraz z zobowiązań sojuszniczych, w tym dotyczących nierozprzestrzeniania
i kontroli towarów o znaczeniu strategicznym;
3) istnieje ryzyko zmiany końcowego użycia lub miejsca przeznaczenia towarów o znaczeniu strategicz-
nym;
4) osoba fizyczna lub prawna dokonuje obrotu wbrew warunkom określonym w zezwoleniu;
5) osoba fizyczna lub prawna w sposób zawiniony utraciła rękojmię zgodnego z prawem prowadzenia
obrotu.
2. Cofnięcie lub zmiana zezwolenia indywidualnego lub globalnego z przyczyn leżących po stronie osoby
fizycznej lub prawnej następuje bez odszkodowania.
Art. 18.
Osoba fizyczna lub prawna, której cofnięto zezwolenie indywidualne lub globalne z przyczyn, o których mowa
w art. 17 ust. 1 pkt 4, może ponownie wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie
3 lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu zezwolenia stała się ostateczna.
Art. 19.
1. Tranzyt niekrajowego towaru podwójnego zastosowania, którego przemieszczanie ma się zakończyć poza
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wymaga pozwolenia wydanego przez naczelnika granicznego urzędu
celnego.
2. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na wniosek przewoznika.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw go-
spodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, oraz wzór pozwolenia
na tranzyt towarów podwójnego zastosowania.
4. Wzór wniosku i wzór pozwolenia, o których mowa w ust. 3, powinny zawierać w szczególności: numer licencji
eksportowej, kraj pochodzenia towaru, nazwÄ™ przewoznika, numer listu przewozowego, nazwÄ™ eksportera
i jego adres, nazwę odbiorcy i jego adres, nazwę i pełny opis towaru lub technologii, numer kontrolny, ilość
i wartość, nazwę przejścia granicznego, przez które towar będzie wwieziony na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, oświadczenie przewoznika, że towary objęte międzynarodową kontrolą będą przewiezione przez
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie licencji eksportowej z kraju eksportera do wskazanego
odbiorcy w stanie, w jakim wwieziono je na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 20.
1. Eksport, import lub tranzyt towarów o znaczeniu strategicznym może odbywać się wyłącznie w wyznaczo-
nych urzędach celnych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw go-
spodarki określi, w drodze rozporządzenia, urzędy celne, o których mowa w ust. 1, mając na względzie za-
pewnienie właściwej kontroli eksportu, importu i tranzytu towarów o znaczeniu strategicznym.
Art. 21.
1. Tworzy się rejestr udzielonych zezwoleń indywidualnych lub globalnych oraz osób fizycznych lub praw-
nych, które spełniły warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2, zwany dalej  rejestrem .
2. Rejestr prowadzi organ kontroli obrotu.
3. Wpisu zezwolenia indywidualnego lub globalnego do rejestru dokonuje się niezwłocznie po udzieleniu
danego zezwolenia. Wpisu osoby fizycznej lub prawnej dokonuje się niezwłocznie po złożeniu przez nią
oświadczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2.
36
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru,
uwzględniając w szczególności rodzaje udzielonych zezwoleń oraz ilość i wartość towarów o znaczeniu
strategicznym objętych zezwoleniem.
Rozdział 2a
Monitorowanie importu towarów podwójnego zastosowania wykorzystywanych
w telekomunikacji lub do ochrony informacji
Art. 21a.
1. Import na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykorzystywanych w telekomunikacji lub do ochrony in-
formacji towarów podwójnego zastosowania, określonych w ust. 2, podlega monitorowaniu przez organ [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gim12gda.pev.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed